lørdag 14. januar 2012

Speiderløftet og Speiderbønn

Speiderløftet skal vi kunne utenat ved opptak
Speiderløftet handler om vår vilje til å gjøre verden til et litt bedre sted å være. Gjennom å avlegge speiderløftet lover hver enkelt speider å gjøre sitt beste.
Jeg lover etter beste evne å:
  • være åpen for Gud
  • hjelpe andre og
  • leve etter speiderloven

Speiderloven (denne trenger dere ikke kunne utenat)
  1. En speider er åpen for Gud og hans ord.
  2. En speider kjenner ansvar for seg selv og andre.
  3. En speider er hjelpsom og hensynsfull.
  4. En speider er en god venn.
  5. En speider er ærlig og pålitelig.
  6. En speider kjenner naturen og verner om den.
  7. En speider tenker og handler selvstendig og prøver å forstå andre.
  8. En speider gjør sitt beste i motgang og vansker.
  9. En speider er nøysom og prøver å klare seg selv.
  10. En speider arbeider for fred og forståelse mellom mennesker.

Speiderbønn

Speiderbønnen er en bønn om hjelp til å leve opp til speiderlovens ideal. Vi ber om hjelp til å være speidere, og speiderbønnen gir uttrykk for hvordan vi ønsker å leve. Speiderbønnen ble skrevet av tidligere speidersjef Hans Møller Gasmann i 1911.

Kjære far i høye himmel

hør mitt hjertes stille bønn:

Hvor jeg er i verdens vrimmel,

la meg ferdes som din sønn.

La meg leve deg til ære,

hedre Norge, far og mor,

andre folk til nytte være,

lyde speiderlovens ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar